Advertisements

بعد حديث الرئيس عن دورها.. 7 معلومات عن محطة معالجة المياه بالحمام

بوابة الفجر
Advertisements
خلال افتتاح مجمع الإصدارات المؤمنة والذكية بالعاصمة الإدارية الجديدة، تحدث الرئيس عبدالفتاح السيسي عن دور محطة معالجة مياه الصرف الصحي بمدينة الحمام في توفير المياه.

وقال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن مصر تسعى إلى الحفاظ على المياه والاستفادة منها من خلال مشروعات هدفها الاستفادة الحقيقية.

وتابع: "نعيد استخدام المياه الموجودة أكتر من مرة واتنين، علشان ده بنقول المحطات اللي بتتعمل تاخد صرف زراعي وصحي كان بيتم إلقائه، ولكن هيتم معالجتها وهتستخدم في الزراعة... بقول إن المياه دي كانت بتلقى، ولكن قولنا هنخلي كل فرصة موجودة عندنا في تعظيم الاستفادة من المياه مهما كان تكلفتها.. في محطة الحمام هنعمل 15 محطة رفع مياه علشان ناخد المياه من منسوب منخفض لمرتفع لمحطة الحمام".

واستطرد: "علشان نجيب المياه من تحت لفوق في محطة الحمام حوالي 104 كم، بنعمل 15 محطة رفع علشان نطلع المياه دي، ونعالجها بمعالجة ثلاثية متطورة نزرع بيهم في منطقة محور الضبعة أو وداي النطرون، طيب التكلفة كام.. هل هي بسيطة.. لأ".

وفيما يلي يقدم "الفجر" أبرز المعلومات عن محطة الحمام لمعالجة مياه الصرف الصحي بمدينة الحمام:

- وجه الرئيس بالبدء الفوري في إنشاء محطة معالجة مياه الصرف الزراعي بمنطقة الحمام بالساحل الشمالي في فبراير الماضي.

- المحطة بطاقة ٦ مليون متر مكعب من المياه يوميًا، حيث سيتم تجميع ونقل مياه المصارف الزراعية بمنطقة شمال الدلتا إلى محطة المعالجة بالحمام عن طريق شق مسار بطول ١٢٠ كم.

- هدفها استصلاح وزراعة حوالي ٥٠٠ ألف فدان غرب الدلتا، في إطار استراتيجية الدولة للتوسع في الرقعة الزراعية على مستوى الجمهورية، وتطوير منطقة الصحراء الغربية، وتكوين مجتمعات زراعية وسكانية جديدة ترتكز على الإنتاج والتصنيع الزراعي.

- يقوم على إنشائها تحالف كبرى شركات المقاولات المكون من كل من أوراسكوم، وأبناء علام، والمقاولون العرب، ومتيتو.

- مشروع إنشاء محطة معالجة مياه الصرف الزراعي بمنطقة الحمام سيغير شكل الخريطة الزراعية في شمال مصر.

- المشروع ينقل مياه الصرف من شمال الدلتا عبر قناة يتم شقها بطول 120 كيلو متر غربًا، حتى منطقة الحمام.

- المشروع سيسهم في نقل مياه الصرف الزراعي لأكبر محطة لفلترة وتنقية وتهيئة المياه بمنطقة الحمام؛ لزراعة نصف مليون فدان.
Advertisements